Målen som fällde Madrid...

Jag vet att det gör ont. Jag vet att man bara vill förtränga. Men min filosofi är att man ska lära sig av sina misstag, och om man inte förstår dem är det ganska svårt. Så här kommer målen från i måndags, för alla som klarar av att titta på dem igen

1-0 Xavi

Här kan vi tydligt se var det brister i Reals försvarspel. Försvarslinjen! Jag är själv aktiv fotbollsspelare (på amatörnivå) och bland det första man får lära sig är håll försvarslinjen rak. Videon visar inte tidigare sekvenser, men lägg märke till att Marcelo ligger alldeles för högt när iniesta utmanar med bollen. Carvalho ser det och tvingas falla, vilket leder till att Xavi får den yta han behöver. Därav 1-0 och mardrömmen hade börjat

2-0 Pedro
Målet var inte mycket att göra åt. Möjligtvis att det fanns mer att önska av Casillas ingripande.
3-0 Villa
Återigen kommer rättvänd spelare relativt ostörd framför Reals backlinje. Det funkar inte att låta en sådan klasspelare som Messi dribbla runt på det här sättet. Press på bollhållare betyder allt. Och om man möter en snabb och teknisk spelare som argentinaren måste man ha flera spelare som gör det. Dock bör tilläggas att målet inte borde gälla eftersom Villa är offside.
4-0 Villa
Nu börjar det göra riktigt ont att titta på de här klippen. Fenomenalt spel av Barca. Madrid gjorde vad de kunde. Ända sättet att sätta stopp för det här målet hade varit att vara 11 man mellan boll och mål.

5-0 Jeffren
Samma sak gäller här som vid 4-0. Inte försvarets fel. För att förhinda detta mål hade real varit tvungna att ha fler man mellan boll och mål helt enkelt. Försvara med 11 spelare. 


Så slutsatsen är, som många experter innan mig redan har kommit fram till, att Real Madrid var naiva inför el clasico. Fansen tillsammans med tränarstaben. Vi hade för hög backlinje och försökte pressa upp hela laget för högt. Ytorna mellan mittfältet och backlinjen utnyttjade barcelona skoningslöst, därav den förkrossande förlusten. Om Real hade ställt upp men den mer taktiskt, defensiv taktik hade vi inte förlorat med fem-noll . Men jag tror inte vi hade vunnit heller. Barcelona var det bättre laget måndag 29 november. Låt oss hoppas att vi aldrig behöver medge det igen.

Hala madrid, i alla väder

Ber om ursäkt för den irriterande reklamen i början av klippen. Hittade inga utan.

Kommentarer
Postat av: Lucas

Usch, klarar inte av att titta se dem igen. Men slutsatsen du drar på slutet håller jag med. Let's face it, real va för naiva.



Viva los blancos

2010-12-02 @ 17:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0